Verander kantoorgedrag met een zit-sta werkplek

Kantoorgedrag minder zitten, meer bewegen op kantoor

Online het laatste nieuws checken op de bekende nieuwswebsites of sociale media. Dat vinden wij Nederlanders belangrijk, omdat we graag weten wat dichtbij en ver weg gebeurt. Wie het nieuws op de voet volgt, zal ook de media-aandacht voor ongezond zitten opvallen. Zittend werken op kantoor is ongezond! Jaja, dat weten we inmiddels. Maar ik sport toch ook regelmatig? Minstens twee keer per week. Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van TNO dat dit onvoldoende is. We moeten ook ons kantoorgedrag veranderen. Minder zitten, meer bewegen. Een zit-sta werkplek draagt daar aan bij.

De feiten over zitten

Even wat feiten op een rij, die je waarschijnlijk niet tot je laat doordringen wanneer je de nieuwskoppen scant: Lang zitten is een risicofactor op overlijden en wordt in verband gebracht met de ontwikkeling van diabetes type II, hart- en vaatziekten, rugklachten en verminderde concentratie.Daarnaast zijn er ook aanwijzingen dat zitten zelfs tot verschillende vormen van kanker en depressie kan leiden. Heftig dus. Maar onze ‘zitziekte’ is hardnekkig. De Nederlandse beroepsbevolking brengt gemiddeld ruim zeven uur per dag zittend door, zo concludeerde kennisinstituut NISB. Daarmee hebben we een record te pakken: We zijn koploper zitten in Europa.

Geen gezonde werkplek inrichting

Een groot gedeelte van onze tijd brengen we natuurlijk door op ons werk, op een vaste werkplek. En laten we eerlijk zijn: het binnenhalen van die grote klus of het goed opleveren van een opdracht vinden we vaak belangrijker dan onze gezondheid. Dus laten we af en toe onze lunchwandeling of pauze schieten om die scherpe deadline te halen. Maar het probleem is nog hardnekkiger: bij de inrichting van werkplekken is de gezondheid van werknemers vaak al ondergeschikt. De meeste ondernemers richten hun kantoor niet eens met ergonomische kantoormeubelen in. Gezond, actief zitten op een ergonomische bureaustoel is er voor veel werknemers dus niet eens bij, terwijl dat een voorwaarde moet zijn. Een zit-sta werkplek is zelfs een nog betere oplossing.

Sporten is niet de oplossing, een zit-sta werkplek wel

Het is dus niet verwonderlijk dat dit gevolgen heeft: Nekklachten, last van de schouder, pijn aan de rug. De fysiotherapeut heeft het druk met de gevolgen van ons ongezond, zittend werken. Inmiddels wordt het probleem wel onderkend. Steeds meer bedrijven, zowel kleine mkb’ers als multinationals, bedenken de oplossing: met een bedrijfsteam schrijven ze zich in voor de plaatselijke hardloopwedstrijd. Of er wordt een sportschoolabonnement aangeboden.

Sympathiek natuurlijk, maar de daadwerkelijke oorzaken van het zittend werken worden niet aangepakt. Zonder een gezonde werkplek met bijvoorbeeld een ergonomische bureaustoel in combinatie met voldoende beweging, worden de schadelijke gevolgen van lang, ongezond zitten niet gecompenseerd. Onderzoek van het Kenniscentrum Sport toont dat ook aan. Volgens het instituut kan iedere dag een uur sporten de effecten van lang zitten niet eens goedmaken. Het is eigenlijk vergelijkbaar met het bekende ‘jojo-effect’ bij afvallen: zo veel mogelijk afvallen in korte tijd is mogelijk, maar als je geen gezonde eetgewoonten hanteert, kom je al snel weer in gewicht aan.

Oorzaken van ongezond zitten aanpakken

Dus is het goed om de echte oorzaken aan te pakken, zeker als het gaat om gezond zitten. Wij zetten een paar tips voor u op een rij:

  1. Ga voor ergonomie: ergonomische bureaustoelen met een ergonomisch bureau, die je makkelijk kunt verstellen. Veel kantooromgevingen werken tegenwoordig met flexplekken. Met ergonomische oplossingen kunnen werknemers hun werkplek op de juiste wijze afstellen. Dat voorkomt nek-, schouder- en rugklachten.
  2. Kies voor een zit-sta werkplek: een uitstekend alternatief voor de traditionele stoel met bureau, waarbij je zitten en staan met elkaar afwisselt. Dat leidt ertoe dat de bloedsomloop gestimuleerd wordt en indirect ook je hersenen. Met een zit-sta werkplek voel je je fitter, gezonder en productiever.
  3. Beweeg meer: Zet de printer aan de andere kant van kantoor, loop naar je collega aan de andere kant van het kantoor in plaats van te bellen en vergader staand. Heel logisch, maar zo doeltreffend. TNO adviseert zelfs om elk half uur een paar minuten te lopen.
  4. Zorg voor een groene kantooromgeving: Planten zorgen voor meer zuurstof, een verhoogde creativiteit en productiviteit. De wetenschap heeft dat in diverse studies aangetoond.
  5. Voldoende licht en ventilatie: Een goed werkende klimaatinstallatie is een belangrijke voorwaarde om plezierig te werken. Ook voldoende daglicht draagt daar aan bij.
  6. Creëer uitdaging: Even achter de computer vandaan? Daag je werknemer uit voor een potje tafelvoetbal of tafeltennis.

Advies of direct kantoormeubelen bestellen

Via de BAS Kantoormeubelen webshop is het mogelijk direct bureaus, ergonomische bureaustoelen en andere kantoormeubelen te bestellen. Makkelijk en snel. Maar natuurlijk zijn wij u ook graag van dienst met advies om een verantwoorde kantoorinrichting te realiseren, met of zonder zit-sta werkplek. Neem gerust contact op!

Bronnen:
TNO: https://www.tno.nl/media/1992/lang_zitten_tno_gl_l_13_07_1573n.pdf


Tags: