Kan je huidige kantoor wel een beurt gebruiken? Of ga je verhuizen naar een nieuwe kantoorruimte? Maak dan direct een goede kantoorindeling voor maximale productiviteit. Maar hoe doe je dat? Hoe moet je een kantoor indelen? Wij geven je een handig 3-stappenplan voor jouw ideale indeling.
Volg deze 3 stappen voor een goede kantoorindeling:
Een goed begin is het halve werk. Daarom is het slim om eerst te bedenken wat het doel van je kantoorruimte is. Je gaat er natuurlijk werken, maar hoe? Wat zijn precies je bedrijfsactiviteiten? Moeten collega’s daar veel voor samenwerken? Of werken ze veel individueel en wil je de concentratie verhogen?
Vraag vooral feedback van je medewerkers om te ontdekken wat ze nodig hebben om maximaal te kunnen presteren op de werkvloer. Zo creëer je bovendien draagvlak voor de nieuwe kantoorindeling. Scheelt weer!
Bij het indelen van je kantoor moet je natuurlijk wel weten hoeveel ruimte je hebt. Maak daarom eerst een plattegrond. Een gedetailleerde plattegrond om precies te zijn. Meet de ruimte nauwkeurig op en noteer daarbij ook waar zich ramen, deuren, stopcontacten en lichtbronnen bevinden. Het is ook handig om even te kijken waar er nog pilaren of andere vaste obstakels in je kantoorruimte zijn.
Zo kom je straks niet voor verrassingen te staan en kun je bijvoorbeeld je kantoor indelen met efficiënte looproutes.
Zo. Het voorwerk is gedaan. Als het goed is, weet je nu wat er allemaal in je kantoor moet komen en heb je ook een idee van de beschikbare ruimte. Je kunt nu eindelijk je kantoor indelen. Het makkelijkst is vaak om een kantoorindeling te maken met zones op basis van de doelen en behoeften uit stap 1. Je kunt daarbij denken aan:
Check 10 slimme kantoorindelingen voor meer inspiratie of ga voor een flexibele kantoorindeling die met je meegroeit!
Licht en geluid op kantoor zijn belangrijk. Daglicht houdt medewerkers namelijk scherp en energiek. Te veel geluid kan juist weer afleiden. Kijk daarom of je je werkplekken dichtbij het raam kan plaatsen en houd bij het ontwerp ook rekening met akoestiek. Heb je een gehorige kantoorruimte? Dan is het misschien niet zo handig om die creatieve of vergaderruimte naast die focuszone te plaatsen.
Meer weten: In 4 stappen de akoestiek op kantoor verbeteren
Klaar met je kantoorindeling? Dan is het tijd om je kantoor te vullen met meubels, scheidingswanden, planten, een tafeltennistafel en ga zo maar door. Zorg daarbij wel voor ergonomische kantoormeubelen om medewerkers gezond te houden en kies een stijl die past bij je bedrijf of organisatie. Bekijk vooral even wat voorbeelden op 7x inspiratie voor de kantoorinrichting!
Geen tijd of zin om een kantoorindeling te maken? Of wil je zeker weten dat je straks een goede indeling te pakken hebt? Laat dan een professional je kantoor indelen. Bij BAS werken samen met verschillende interieurontwerpers die altijd een functioneel én stijlvol ontwerp voor je weten te maken. Ontwerp en inrichting onder één dak dus. Heb je zelf nergens meer omkijken naar.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust even contact op!