Bas logo
Hamburger afbeelding
Kantoorruimte met links een zithoek en rechts een belhok en een akoestische overlegplek. Achterin zien we nog meer geluidsdichte cabines.

Flexibele kantoorruimte creëren: hoe doe je dat?

Groeit je bedrijf hard? Dan verandert er een hoop binnen jouw organisatie. Dat betekent ook continu veranderende teams én kantoorindeling. Dus zoek jij een flexibele kantoorruimte. Maar hoe regel je dat nu? In dit artikel geven we je tips over hoe je jouw kantoor flexibel inricht.

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Dit bedoelen we met flexibele kantoorruimtes

‘Flexibele kantoorruimte’ heeft twee betekenissen. Het kan gaan over kantoorruimtes die je huurt in verzamelpanden of over kantoorruimtes met een flexibele inrichting. In dit blog hebben we het over het laatste. Wij leggen je uit hoe een flexibele kantoorinrichting de groei van je bedrijf ondersteunt.

 

Waarom is een flexibele kantoorinrichting belangrijk?  

Flexibele kantoorruimtes zijn belangrijk voor hard groeiende bedrijven, omdat vast ingedeelde ruimtes je groei blokkeren. Als je harder dan 20% per jaar groeit, val je al in deze categorie. Een inflexibele kantoorruimte brengt op verschillende manieren problemen met zich mee:  
 

  • Geen ruimte om teams volledig bij elkaar te zetten 
  • Onvoldoende ruimtes om meetings in te houden 
  • Vergader-, directie- en focusruimtes op onhandige plekken 
  • Kost veel moeite om werkplekken te verhuizen 
  • Te weinig stroom- en datapunten om nieuwe werkplekken te installeren 
     

Dit leidt tot:  
 

  • Onrust op kantoor, want mensen overleggen op onlogische plekken 
  • Frustraties omdat collega’s hun werk niet goed kunnen uitvoeren 
  • Slechte samenwerking binnen teams doordat ze uit elkaar zitten 
  • Verminderde concentratie en productiviteit 
     

De basis voor een flexibele kantoorruimte 

Om een flexibele kantoorinrichting te faciliteren heb je een goede basis nodig. Dit zijn de drie ingrediënten.  
 

Ingrediënt 1: een open kantoortuin 

De open kantoortuin staat tegenwoordig ter discussie en met goede redenen. Het zorgt voor geluidsoverlast en vermindert de concentratie. Maar voor een flexibele kantoorinrichting is dit een hele goede basis. Want hoe meer hokken je bouwt, hoe minder uitwijkmogelijkheden je hebt.  

 

Ingrediënt 2: Geen vaste oplossingen 

Vermijd elementen die je vastzet in de ruimte. Denk aan gipswanden, scheidingswanden en vastgeschroefde meubels. We raden zelfs hele zware meubelstukken af. Dit ontmoedigt namelijk om ze te verplaatsen.  

 

Ingrediënt 3: Voldoende stroom- en datapunten 

Om in een handomdraai werkplekken toe te voegen of te veranderen, heb je veel stroom- en datapunten nodig. Want je hebt niks aan een open ruimte als je er geen zit sta bureaus, monitors of internet kan aansluiten.  

 

Aanpasbare oplossingen 

Als je deze basis voor jouw moderne kantoor hebt, ga je jouw kantoor vullen. Leg hierbij de focus op de volgende twee typen oplossingen:  

Modulaire oplossingen

Modulaire oplossingen zijn producten die je kunt op- en afschalen. Denk aan een kast die bestaat uit bouwblokken. Heb je meer kastruimte nodig? Dan koop je er een extra “blok” bij.  

 

Ook heb je modulaire scheidingswanden. Dit zijn op zichzelf staande wanden. Ze lijken op muren en je maakt er gemakkelijk kantoorruimtes mee, maar je verplaatst ze ook weer in een handomdraai.

Modulaire kastenwand die de hoek omgaat. Hij bestaat uit een zwart ijzeren frame en is gevuld met donkerhouten schuifdozen. Aan de kast zit een bartafel vast.

Verrijdbare oplossingen

Om de drempel naar werkplekken aanpassen te verlagen, adviseren we om voor verrijdbare tafels, ladeblokken en kasten te kiezen. Een verrijdbaar ladeblok is sowieso onmisbaar. Hierin legt iedereen z’n persoonlijke spullen en die verrijd je dan probleemloos mee als een werkplek verandert.

Verrijdbaar zwart ladeblok, met drie lades, een slot op de bovenste en een lichthouten bovenkant.

Bel Casper!

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Portretfoto van Casper van Blijderveen, voor een groene moswand. Hij staat er lachend op en draagt een lichtblauw overhemd.
Heuningstraat 29 4051 CA Ochten

Meer weten over BAS?

Ontdek hier wat wij te bieden hebben!

Lees verder!

Geluidsdichte cabines als kantoorruimtes

Heb je afgezonderde ruimtes nodig; zoals belruimtes, focuswerkplekken en vergaderruimtes? Dan is de geluidsdichte cabines de flexibele vervanger daarvoor. Deze stilteruimtes zijn er in allerlei groottes: voor één persoon, maar ook voor veertien.  

 

Maak een mix van deze ruimtes: een paar telefooncellen, een paar akoestische werkplekken en vergadercabines. En voorzie zo in de behoefte aan rustige werkruimtes.  

 

Snel handelen met stilteruimtes 

Het mooie is dat je stilteruimtes kunt verrijden binnen dezelfde afdeling. Ook kun je ze afbreken, verhuizen en opbouwen. Lees hier meer over geluidsdichte cabines als kantoorruimte. 

 

Daarbij zijn geluidsdichte cabines ook in een modulaire variant verkrijgbaar. Door een “ring” van akoestische panelen toe te voegen, breid je ze uit. Haal je een ring weg? Dan schaal je af.  

Vierkante cabine. Dit is de akoestische werkplek met lichtgrijze buitenkant en een glazen voorkant. In de cabine staat een zit sta bureau en een witte bureaustoel.

Verrijdbare accessoires

Aantrekkelijke kantoren worden steeds belangrijker. Het is namelijk bewezen dat bedrijven met een mooi pand eerder nieuw talent aantrekken, dan bedrijven met een kaal pand. Van de millennials geeft zelfs 85 procent aan dat een mooie werkomgeving hen overhaalt om een baan aan te nemen. Laat dat nu precies de groep zijn die je wilt aantrekken als snelgroeiend bedrijf.  

 

Dus accessoires en mooie aankleding mogen niet achterblijven. Veel decoratie is licht en verplaats je gemakkelijk. Toch zijn er ook producten zoals plantenbakken die een stuk zwaarder zijn. Daarvan adviseren we ook om de verrijdbare variant te nemen. Zo maak je het jezelf zo makkelijk mogelijk.  

Zithoek in een kantooromgeving. In de voorgrond staat een grijze stoel. Daaracher een lamp. En daarachter een zwarte, verrijdbare plantenbak en roomdivider.

Huur of koop op de groei

Overweeg je een nieuw pand te betrekken? Reken dan goed door hoeveel ruimte je de komende jaren nodig denkt te hebben. Dus betrek een pand niet op basis van je huidige bezetting, maar op basis van je toekomstige bezetting. Samen met onze designpartners helpen we je hier graag bij. Dus win gerust advies in.  

 

Verhoogde werknemerstevredenheid 

Met een flexibele kantoorinrichting zorg je ervoor dat je werknemers altijd optimaal samenwerken en alle benodigde tools hebben. Uit onderzoek blijkt namelijk dat problemen in een organisatie in de meeste gevallen ontstaan door verkeerde processen of technologie.  

 

Ook zien we dat de werknemerservaring na de pandemie veel belangrijker is geworden. Want om je mensen succesvol naar kantoor te krijgen, moet je het een fijne plek maken om te zijn. Zowel in voorzieningen als in ontwerp. Dus ook dit beïnvloedt de tevredenheid van je werknemers.  

 

Neem contact op!

Wil je verder sparren over hoe jij jouw kantoor flexibel kan inrichten? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee.
 

Bel Casper!

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Portretfoto van Casper van Blijderveen, voor een groene moswand. Hij staat er lachend op en draagt een lichtblauw overhemd.
Heuningstraat 29 4051 CA Ochten

Meer weten?

Stiltecabines als kantoorruimtes

Lees meer!