Hoe is de akoestiek op kantoor? Is er rust of raak je vaak afgeleid door luide telefoongesprekken van collega’s? Misschien is het kantoor veel rumoeriger geworden nu er meer mensen werken. Het heeft allemaal te maken met akoestiek. Wanneer die niet op orde is kan dat leiden tot slechte concentratie, moeheid, hoofdpijn en stress. Een goede akoestiek is dus onmisbaar op kantoor.
Als je je bewust bent van het belang van goede akoestiek op kantoor, ben je misschien wel in de minderheid. Akoestiek is vaak niet het eerste waar mensen aan denken bij kantoorinrichting en zelfs architecten houden bij het ontwerpen van kantoorpanden niet altijd rekening met geluid. Geluidsoverlast op kantoor is dan ook een veelvoorkomende klacht.
Het realiseren van goede akoestiek is niet altijd even eenvoudig. Zo zijn er bijvoorbeeld veel producten die de naam akoestisch dragen, maar dat niet zijn. We delen daarom graag onze kennis met je, zodat je weet waar je op kunt letten bij de bouw van een nieuw pand, het inrichten van een nieuw kantoor of bij het verhelpen van akoestische problemen in een bestaand kantoor.
Wanneer je bezig bent met het inrichten van een kantoor wil je natuurlijk het liefst dat de akoestiek gelijk goed is in plaats van het na afloop nog moeten aanpassen. Daarbij is het van belang om voldoende zachte materialen te gebruiken in de vloer, de wand en het plafond. Wanneer een kantoor erg hoog is, er veel grote ruimtes in zijn of er niet voldoende zachte materialen zijn gebruikt, zijn extra akoestische oplossingen nodig.
Waarom? Een goede akoestiek voorkomt stress bij medewerkers. En dat is niet het enige voordeel van het aanbrengen van rust.
Niets is zo vervelend als steeds ongemerkt weer mee gaan luisteren met de telefoongesprekken van je collega’s, terwijl je eigenlijk al je concentratie nodig hebt voor het werk dat je zelf aan het doen bent. Een akoestisch kantoor is essentieel voor het rustig en geconcentreerd kunnen werken. We noemden net al dat akoestiek op kantoor stress kan voorkomen. Je vraagt je misschien af wat geluid met stress te maken heeft. Nou, heel veel dus. We kunnen ons allemaal wel levendig een vervelend geluid voorstellen. Logisch dat blootstelling daaraan stress oplevert. Maar ook geluiden die niet per se vervelend zijn, kunnen op lange termijn gaan irriteren. Wanneer je geconcentreerd in een taak zit, is het niet fijn als omgevingsgeluid je daar keer op keer uit haalt. En dat omgevingsgeluid is minder irritant wanneer je niet alles wat elke collega zegt letterlijk verstaat.
Goede akoestiek op kantoor zorgt dus voor rust en concentratie en daardoor voor productiviteit.
Het ligt misschien voor de hand, maar door het goed geleiden van geluidsgolven is er ook meer privacy. Ga maar na: bij een slechte akoestiek kan een collega aan de andere kant van het kantoor je telefoongesprek horen. Wordt het geluid voldoende gedempt dan zal je gesprek misschien wel hoorbaar zijn, maar trekt het niet langer de aandacht of is het een paar meter verderop niet woordelijk meer te verstaan.
Een voorbeeld van een heel gerichte manier om rust en privacy te creëren is de stilte werkplek of akoestische cabine.
Zeker in een druk bezet kantoor zijn er veel geluiden door elkaar heen. Helemaal prima als dit allemaal bij elkaar klinkt als een zacht geroezemoes. Maar wat als de gesprekken je om de oren galmen? Dan kun je de collega die naast je bureau staat met een vraag niet meer verstaan. We hopen natuurlijk dat het niet zó slecht gesteld is met de akoestiek op je kantoor, maar het zou niet de eerste keer zijn dat er bij de bouw of inrichting van een pand onvoldoende rekening gehouden is met de akoestiek en er allerlei aanpassingen moeten worden gedaan omdat mensen elkaar simpelweg niet kunnen verstaan. Onze tip als je een kantoorpand laat bouwen? Kies voor een architect die hier rekening mee houdt. En laat ons gerust in een vroeg stadium al weten wat je plannen zijn. Dan kunnen we vanaf het begin meedenken.
Welke mate van akoestiek je nodig hebt, of welke mate zelfs vereist is volgens de Arbo-wet, is afhankelijk van hoeveel communicatie er plaatsvindt en hoeveel concentratie daarvoor nodig is.
Eén van die ruimtes waarin akoestiek extra belangrijk is, is de vergaderruimte. Daar wordt met veel mensen gecommuniceerd in een vaak kleinere ruimte. De juiste akoestiek kan dan een verademing zijn. Mensen zijn namelijk geneigd steeds harder te praten als ze de ander niet goed verstaan, waardoor de verstaanbaarheid alleen maar minder wordt. In een akoestische vergaderruimte hoeft niemand zijn stem te verheffen en dat leidt tot meer rust en overzicht in gesprekken.
Van akoestische lampen en plantenbakken tot doeken met alle gewenste prints erop. Er zijn veel mogelijkheden om de akoestiek op kantoor te verbeteren, maar er is nogal een verschil in hoe goed wat werkt.
Dit is de meest effectieve manier om de grootste oppervlakten op kantoor akoestisch te maken. Denk hierbij aan de wand, de vloer en het plafond. Zo zijn er bijvoorbeeld akoestische plafondpanelen en is er akoestische wandbekleding en vloerbedekking.
Misschien wel een van de meest gebruikte oplossingen om de akoestiek te verbeteren: akoestische panelen tussen de bureaus. Het is een heel gerichte manier om het geluid dat iedere medewerker produceert gelijk wat te dempen. Er is veel verschil in kwaliteit tussen deze panelen. Sommige panelen bevatten heel weinig tot geen akoestisch materiaal. Ze dempen dan het geluid niet, maar breken het alleen. Dit is ook het geval bij veel wandpanelen. En dat is niet per se slecht, maar er is wel een verschil in werking.
Dat verschil tussen geluiddempende en geluidbrekende materialen zit zo: zachte, massieve materialen absorberen geluid en dempen het dus. Materialen die minder zacht zijn kunnen ook bijdragen aan goede akoestiek, maar doen dit door geluid te breken en eventueel verspreid weer terug te kaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een glazen wand die geluid tegenhoudt. Dit vermindert niet de galm in het gedeelte waar iemand geluid produceert, maar zorgt er wel voor dat het aan de andere kant van de wand minder hard te horen is. Zo zijn er ook veel akoestische panelen met geometrische vormen die ervoor zorgen dat het geluid gebroken wordt en via de hoeken of golven in de panelen verspreid teruggekaatst worden.
Veel akoestische panelen zijn dus niet per se akoestisch in de zin dat ze geluid absorberen, maar ze breken het geluid. Vaak is er een combinatie van geluiddempende en geluidbrekende oplossingen nodig om tot een goede akoestiek te komen.
Naast de verschillende werkingen van akoestische oplossingen is het ook goed om altijd op het testrapport te letten. In het rapport, dat altijd bij een akoestische oplossing hoort te zitten, staat hoeveel geluid er geabsorbeerd wordt bij welke geluidsfrequentie. Niet elke akoestische oplossing is geschikt voor elke ruimte. Zo is de frequentie van geluid in een kantoor anders dan in een concertzaal.
Wil je graag een goede akoestiek op kantoor, laat je dan altijd adviseren. Akoestiek is niet voor niets de ‘wetenschap die zich bezighoudt met geluid’. We hebben dan ook een opleiding akoestiek gevolgd en blijven op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, zodat we onze klanten kunnen helpen bij het creëren van rust op kantoor. We hebben al genoemd wat het begin is van een goede akoestiek:
Wil je meer weten over akoestiek op kantoor of in bijvoorbeeld een horecagelegenheid? Of wil je ons betrekken bij de realisatie van een goede akoestiek? We staan je graag te woord dus bel of mail gerust even!